Periodontologia • Zdrowe przyzębie

Kiedy zapalenie dziąseł nie jest skutecznie wyleczone może przejść w nieodwracalną postać- zapalenie przyzębia. Objawia się ono zanikiem kości podtrzymującej ząb na swoim miejscu. Tworzą się tak zwane kieszenie, czyli puste przestrzenie ukryte pod dziąsłami, jeszcze bardziej utrudniające higienę jamy ustnej. Dostaje się do nich jedzenie, płyny i co najważniejsze bakterie w tych miejscach mają nieograniczone możliwości rozwoju i niszczenia tkanek. Bakterie są głównym czynnikiem powodującym zapalenia przyzębia czyli powszechnie znaną „paradontozę”. Prowadzi ona do rozchwiania i ostatecznie utraty zębów o wiele lat za wcześnie.

Leczenie przyzębia

W związku z faktem, iż zapalenie przyzębia jest stanem poważniejszym wymagającym bardziej zaawansowanego leczenia niż zapalenie dziąseł, jest ono poprzedzone specjalistycznym badaniem lekarskim mającym na celu ustalenie typu i rozległości powstałych nieprawidłowości oraz ustaleniem planu leczenia. Wykonywany jest pomiar głębokości kieszeni trzyzębnych, pomiar stopnia odsłonięcia korzeni (recesje), odnalezienie przyczyn zapalenia, odnalezienie i wyeliminowanie czynników miejscowych takich jak np. zbyt duże nawisające wypełnienia lub protezy, przeciążenia podczas gryzienia, nieprawidłowe ustawienie zębów.

Następnie dokonuje się kwalifikacji Pacjenta do zabiegów leczniczych czyli do oczyszczania poddziąsłowego czarnego kamienia nazębnego, wygładzania nierówności powierzchni zębów, ew. zabiegów pokrywania dziąsłem odkrytych korzeni zębów, wyrównywania poziomów dziąseł.

Utrzymania przyzębia w optymalnym zdrowiu
niesie ze sobą wiele korzyści:

• Pozwala utrzymać własne zęby,
  • Wcześnie wdrożone leczenie ogranicza koszty przyszłych prac protetycznych. Im mniejsze zaawansowanie zniszczeń, tym prostszą metodą można je wyleczyć,
  • Zwiększa sukces utrzymania wszczepionych implantów zębowych,
  • Zmniejsza się już występujące ruszanie się zębów,
  • Utrzymanie higieny domowej jest łatwiejsze po wykonaniu profesjonalnego zabiegu,
  • Spada ryzyko zawału, udaru, zapalenia wsierdzia, zapaleń stawów, ropni i wielu innych chorób odogniskowych,
  • Zdrowe przyzębie jest wymagane przed wieloma zabiegami np. kardiologicznymi, onkologicznymi, chirurgii ortopedycznej, ponieważ bakterie żyjące w kamieniu nazębnym i przyzębiu mogą prowadzić do poważnych powikłań ogólnoustrojowych pogarszając tym samym rokowanie.

Periodontologia, czyli dziedzina stomatologii
skupiająca się na przyzębiu zajmuje się również:

• Regeneracją tkanek przyzębia zniszczonego procesem zapalnym,
  • Ratowaniem zębów przeznaczonych do usunięcia przez wydłużanie ich koron klinicznych (np. pęknięcia poddziąsłowe zębów, głęboka próchnica),
  • Korygowaniem estetycznym przerośniętych dziąseł,
  • Korygowaniem linii dziąseł przed leczeniem protetycznym,
  • Pokrywaniem odsłoniętych korzeni, aby przywrócić estetykę uśmiechu i zmniejszyć nadwrażliwość,
  • Szynowaniem rozchwianych zębów, aby przedłużyć ich utrzymanie przed leczeniem protetycznym,
  • Przygotowaniem Pacjentów do kompleksowego leczenia przez osiągnięcie i utrzymanie zdrowego i estetycznego przyzębia,
  • Diagnostyką i leczeniem zmian na błonach śluzowych jamy ustnej w przebiegu wielu chorób (np. pęcherze, pęcherzyki, plamy, rany, nadżerki).